שיווק באינטרנט ע"י תוכניות שותפים

מהן תוכניות שותפים

תוכניות שותפים היא אמצעי שיווק באינטרנט המתאימה לכל בעל אתר שרוצה להרוויח אקסטרה כסף מפרסומות באתר שלו בעלות מינימלית. שיווק באינרטנט בתצורת תוכניות שותפים קיימות בכל מיני צורות, על כל מיני תחומים, ושיטות תשלום שונות, מה שמאפשר גם לבעלי העסק וגם למשווקים, תוכניות שותפים מועילות ומוצלחות לשני הצדדים.
 
תוכניות שותפים היא בעצם שיטת שיווק שבה המוכר מעביר את הפרסום למשווק חיצוני בכך חוסך בעלויות הפרסום, והרווח של המשווק נגזר מהעמלה לפי שיטות התגמול השונות:
  • תשלום עבוד לידים
  • תשלום עבור פעולה
  • תשלום עבור מכירה
תוכניות שותפים היא שיטת שיווק באינטרנט מוצלחת כל כך בגלל שיטות התשלום הללו. המוכר של השירות או המוצר לא משלם באופן קבוע עבור פרסום אלא רק כאשר הגולש ביצע פעולה, כגון השארת פרטים לליד, הורדת קובץ, ביצוע רכישה, קליק לפתיחת מודעה כמו גוגל אדוורדס בחיפוש גוגל, או גוגל אדסנס באתרים עצמם.
 
מצד בעל העסק התשלום עבור הפרסום יהיה רק עבור קבלת תוצאות בשטח, מכיוון שבכל מקרה התשלום יהיה עבור פעולה שאותה רוצה המוכר, ואז התשלום הוא לא קבוע ולא מתבזבז כסף לריק. מבחינת המשווק יש כאן אפשרות להקים עסק של שיווק באינטרנט על ידי תוכניות שותפים רבות, ללא צורך בהחזקת מלאי או מתן שירות מתמשך מול לקוח, כמו כן יש בעלי אתרים רבים שמשלווים באתרים שלהם תוכניות שותפים ועל ידי כך מייצרים הכנסה פאסיבית.
 
לא רק שיטות התגמול שונות, אלא גם האופציות להיכנס לתוכניות שותפים הן שונות וקיימות מס' אופציות כאשר לכל אופציה יש יתרון וחיסרון. השיטה הכי נפוצה שקיימת כיום היא רשתות תוכניות שותפים שבעצם מתווכת בין המוכר לקונה. אחת מתוכניות השותפים הנפוצות נוספת היא כמובן גוגל אדסנס, הטמעת הקוד תכניס לאתר שלך פרסומות רלוונטיות מאותו תחום, המוכר פונה לגוגל וגוגל מפזרים את הפרסומות השונות באתרים השונים.

סוגי תוכניות שותפים

תיווך מוכר קונה

שיטה מאוד נפוצה ומוכרת של שיווק באינרטנט, אתרי רשתות תוכניות שותפים מרכזים בעלי עסק שמעוניים לפרסם המשווקים השונים נכנסים לאתר הרשת בוחרים אילו מוצרים לשווק באתרים שלהם.
 
יתרונות: חברה גדולה ומקצועית, החברה דואגת להביא את המפרסמים השונים, מגוון רחב של מוצרים לפרסום, גביית הכסף מועברת למשווקים ע"י הרשת של תוכניות השותפים.
 
חסרונות: מכיוון שמדובר בצד שלישי, בסופו של דבר המשווקים מרוויחים פחות אחרי שהרשת גובה עמלה, לפעמים מגוון רחב של מוצרים רק מוריד מהתועלת הכללית ולא טוב להתפזר יותר מדי.
לדוגמא: Sekindo ClickOn 

תכנית שותפים ישירה

שיטה נוספת של שיווק באינטרנט היא שיטה אשר לא עוברת תיווך אלא ישירות בין המשווק למוכר ללא צד ג'.
 
יתרונות: להבדיל משיטה קודמת אין כאן עמלות של צד ג' ולכן הרווח הסופי גבוה יותר, ללא מגוון מוצרים, שטח יותר מצוצמם שאפשר לגדול ולהתפתח בו, קשר ישיר למוכר שיכול לעזור לנו להגדיל מכירות ורווחים (יעיל לשני הצדדים)
 
חסרונות: לפעמים יכול להיווצר עיכוב בתשלום העמלות שכן אין גוף גדול שמגבה את המשווק אלא הכל ישיר, לפעמים מי שאחראי בחברה לעבוד מול המשווק לא בא מהתחום ולכן לא תמיד יכול לעזור להגדיל מכירות ורווחים.
 
מול כל אחד מתוכניות השותפים ניתן לבחור בשיטות תגמול שונות כפי שהזכרתי לעיל, לכל אחת משיטות התגמול השונות יש כמובן יתרונות וחסרונות, אבל בסופו של דבר הרווח היחסי לכולם הוא זהה. אם נניח שיטת התגמול שאני עובד איתה היא לפי חשיפות, סביר להניח שיהיו מאות ואפילו אלפי חשיפות ולכן המחיר שאני אגבה לכל חשיפה הוא מאוד נמוך, לעומת זאת אם שיטת התגמול היא לכל ליד, אז המחיר יהיה הרבה יותר גבוה כי לידים הם קצת יותר קשים להשגה מאשר חשיפות, ולכן בסופו של דבר מגיעים עם כל שיטת תגמול לאותו גרף של רווח.

שיטות התגמול

  • (PPS (Pay Per Sale – תשלום עבור מכירה, רק כאשר נרכש המוצר דרכנו, נקבל עמלה, בדרך כלל העמלה הגבוה ביותר מבין השיטות השונות.
  • (PPL (Pay Per Lead – תשלום עבור ליד, ליד הוא השארת פרטים של לקוח פוטנציאלי, שיטה עם עמלה טובה ובכלל לא נמוכה, ניתן להשיג המון לידים ע"י שיווק נכון.
  • (PPC (Pay Per Click – תשלום עבור קליק, שיטת התשלום הכי נפוצה, שיטת התשלום בגוגל אדוורדס לדגומא היא PPC
  • (PPI (Pay Per Impression – תשלום עבור חשיפות, שיטה פחות בשימוש, חשיפות יכולות להגיע לכמויות מאוד גדולות ופחות יעילה למפרסמים.
  • (PPA (Pay Per Action – תשלום עבור פעולה, כל פעולה מוגדרת, בעצם יכולה להיות מכירה, ליד, הורדת קובץ, חשיפה ועוד.
תוכניות השותפים הן באמת דרך טובה לשיווק באינטרנט להרוויח כסף, בין אם מדובר ברווח פסיבי או ממש כעיסוק מרכזי (שצריך להשקיע בו המון), אך המגוון ושיטות התשלום הופכות את תוכניות השותפים לשיטה מאוד פופולורית הן למפרסמים והן למשווקים להינות מעלויות פרסום נמוכות מצד אחד ומעמלות שיכולות להיות מאוד שמנות מצד שני.